Konfliktuskezeléssel a jobb csapatmunkáért
Munkahelyi viszonyainkban gyakorta jelenhetnek meg konfliktusok. Ezek forrása nagyon sokféle lehet: származhat a betegellátásból, személyközi nehézségekből, egyéni magánéleti feszültségekből. Előfordulhat, hogy okát hirtelen nem könnyű megtalálni, azonban a konfliktus maga minden esetre kezelendő, mivel rengeteg energiát von el és számos egyéb nehézség eredőjévé is válhat. Sikeres konfliktuskezelés esetén átélhetjük a jobb csapatmunka örömét, hatékonyabbnak érezhetjük magunkat és csökkenhet a kiégés veszélye is.
Szempontváltás
A konfliktuskezelést érdemes egészen az alapoknál kezdeni: átgondolni, mennyire fontos nekünk az adott esemény és vajon mit jelenthet az a másiknak, hogyan juthatnánk közös nevezőre, hogy mindkettőnknek jó legyen? Ilyen módon lehetséges, hogy indulataink csökkenni fognak, illetve, hogy már a probléma felvetésekor a másiknak konstruktív megoldási lehetőséggel állhatunk elő. Jó, ha észben tartjuk, hogy a konfliktusok kialakulásában sokkal nagyobb szerepe van kommunikációs stílusunknak, mint személyiségünknek önmagában. Minden bizonnyal tehát nem egyik- másik kollégánk személyével van bajunk legtöbb esetben, hanem azzal, amit és ahogyan megfogalmaz: ez pedig fordítva, ránk is igaz lehet.
Amennyiben ezt szem előtt tartjuk, létrejöhet a szempontváltás. Ez alatt azt értjük, hogy a konfliktus résztvevői képesek lesznek új, közös szempontrendszerek kiépítésére, a másik személy érdekeinek figyelembe vételével. Arrogáns, frusztrált, vádló közlésekkel, számonkérésekkel borítékolható, hogy probléma lép fel, míg nyugodt, megértő figyelemmel közelítve a másikhoz lehetőség nyílhat a probléma forrásának megértésére.
Ebben alapvető szerepet játszik a probléma tudatosítása és értelmezése. Még első reakciónk előtt mérlegeljük, mennyire érint az minket, releváns- e egyáltalán (érdemes-e belebonyolódnunk). Gondoljuk át, mi okból alakulhatott ki a nézeteltérés, és azt, hogy eddig hasonló helyzetekben miként voltunk jelen. Próbáljunk már önmagunkban is olyan megoldásokat keresni, melyek közös előnyökkel járhatnak. Gondoljuk át a lehetőségeket, és azt is, eddig mit tettünk ezek elérése érdekében. Alakítsunk ki megoldási koncepciót, mely hozzásegíthet a probléma közös, nyugodt rendezéséhez.
A sikeres konfliktuskezelés alapelvei
Vannak szempontok, melyeket érdemes az elérendő cél- azaz a közös nevezőre jutás- érdekében követnünk. Ezek az alapelvek irányt mutatnak a helyzetek könnyebb megértése és kezelése, így pedig a nyugodtabb hétköznapok felé:
-
- Határozzuk meg pontosan a konfliktust!
- Hallgassunk figyelmesen, hogy megérthessük a másik szempontjait (“Segíts megérteni…”, “Jól értem, hogy…?”, “Mitől érzed úgy, hogy nem figyelek rád?”)!
- Ismertessük saját álláspontunkat, érzéseinket, hogy a másik is megérthesse, mi zajlik bennünk (“Nehezen viselem, hogy…”)!
- Sose a másikat értékeljük személy szerint, csak egyes viselkedéseit!
- Nonverbális kommunikációnkra figyelve legyünk jelen a helyzetben!
- Törekedjünk a közös megoldás kidolgozására (egymás meghallgatása, brainstorming, jövőbe tekintés)!
Versengő: Nem a megegyezés, hanem a gyors kimenetelű fölény a cél, akár a másik eltiprásán keresztül is.
Elkerülő: Érdekeiről nem mond le, azonban magát a konfliktushelyzetet kerüli el ilyen- olyan úton- módon.
Problémamegoldó: Olyan megoldás fellelése a cél, mely mindkét fél számára előnyös: érdekeik, szükségleteik érvényesülnek.
Kompromisszumkereső: Elfogadható, közös megoldás keresése, általában egyenrangú felek között. Gyakran ez mindkét résztvevő számára lemondásokat hoz. Hosszabb távon, az erőviszonyok megváltozásával átfordulhat győztes/nyertes konfliktuskezelő stratégiába.
Alkalmazkodó: A saját érdekek érvényesítéséről való lemondás már a konfliktus első jeleit észlelve. Ez történhet tudatos döntés alapján, hosszabb távú érdekek érvényesülése végett, vagy megjelenhet tudattalan szinten, a személyiségmintázat mentén.