Asszertív kommunikáció

Asszertivitás

Önérvényesítő kommunikációs stílus

Létezik egy olyan tanulható készség, mely munkahelyi és személyes kapcsolatainkat is nagyban megkönnyítheti: ez az asszertivitás, az önérvényesítő kommunikációs stílus.

Az asszertív személy őszintén, nyíltan kommunikál, miközben figyelembe veszi saját és mások igényeit. A konfliktusok kezelése ezúton hatékonyabbá válhat, a nehéz érzéseink is könnyebben fogalmazhatók meg ilyen keretek között.

Az asszertív személy kiáll saját jogaiért (lásd a fejezet végén) és közvetlenül juttatja kifejezésre saját igényeit, értékeit, problémáit és gondolatait is, mindeközben nem sérti meg mások jogait! Ennek a kommunikációnak az lenne a célja, hogy emberi kapcsolatainkban kölcsönösségre, magabiztosságra, egyenlőségre és a másik egyediségének tiszteletére törekedjünk. De miképp is lehet ez kivitelezhető?

Az asszertivitást (önérvényesítés) a könnyebb megértés kedvéért összehasonlíthatjuk az agresszív, passzív és manipulatív kommunikációs formákkal:

Magatartási és kommunikációs formák

Nyíltan agresszív kommunikáció

Sérti a másik fél jogait, véleményét, igényeit a saját igények nyílt előtérbe helyezésével.

 

Eszközök: parancs, követelés, a másik vádlása, büntetés.

„Kell”, „köteles vagy”

 

„Bátran ragaszkodom ahhoz, hogy az én jogaim az előbbre valók”

Asszertív kommunikáció

Mindkét fél jogait figyelembe veszi, saját igényeit nyíltan, de a másikat lehetőleg nem sértve fejezi ki.

 

Eszközök: én- közlések, egyenes beszéd, aktív hallgatások, tudatos jelenlét, egybehangzó verbális és nonverbális kommunikáció.

 

„Világosan éreztetem, hogy mindkettőnknek jogai és igényei vannak”

Passzív agresszív-manipulatív kommunikáció

Rejtett úton sérti a másik fél jogait: érzéseit, véleményét közvetetten fejezi ki, látszat együttműködést tanúsítva.

 

Eszközök: célozgatások, a verbális és nonverbális kommunikáció ellentmondásai, félhangos megjegyzések, negatív érzések titkolása.

 

„Finoman gondoskodom arról, hogy az én jogaim és igényeim kerüljenek előtérbe”

Passzív kommunikáció

Konfliktuskerülő attitűddel, a valódi motivációkat ki nem mutatva, rejtett alkudozáson keresztülpróbálja érvényesíteni igényeit, melyek így azonban legtöbb esetben sérülnek.

 

Eszközök: hallgatás, védekezés, célozgatás

„Talán”, „esetleg”

 

„Mások jogai és igényei előbbre valóbbak, mint az enyéim”.

Asszertív üzenet megfogalmazása

Ha sikerült eligazodnunk a kommunikációs stílusokban, láthatjuk, hogy az asszertivitás valahol az arany középutat képezi a passzív, agresszív és manipulatív viszonyulások között.  Az asszertív személy nyíltan kommunikál, ám figyelmebe veszi a partnerét is. Most már csak az a kérdés: hogyan legyünk asszertívek? Ez olyasmi, amivel születni kell, vagy tanulható?

Jó hírünk van, mert a biciklizéshez hasonlóan, az önérvényesítés is egy készség, amit többszöri ismétléssel fejleszthetünk magunkban! A következő négy lépés gyakorlásával könnyebbé válhat egy asszertív mondat megfogalmazása:

Képkivágáskk

Vagyis:

” Amikor elkéstél dühös lettem, mert fontos nekem, hogy együtt nézzük meg az előadást. Kérlek legközelebb ne késd le a megbeszélt időpontot, vagy szólj, ha késésben lennél.”

Amikor te (ítélettől mentesen megállapítja, milyen viselkedésről van szó), én úgy érzem (saját érzelmeit nyilvánítja ki), mivel (a saját életére gyakorolt hatás tisztázása). Szeretném, ha… (kérés/kérdés megfogalmazása).”

Az asszertív üzenet jellemzői:

    • egyértelmű, világos, egyenes és azonnali,
    • a problémára és a szituációra irányul,
    • kerüli a támadó stílust és a negatív értékítéletet,
    • nem értelmező, analizáló vagy ítélkező,
    • nem kérdez, ha állítani akar,
    • érzelmi állapotokat és igényeket közöl E/1-ben.

Én-közlés: Az én-üzenet rólunk szól. Egyes szám első személyben fogalmazzuk meg, nem tartalmaz kritikát, támadást, kizárólag érzéseinket, gondolatainkat, kívánságainkat.

Te-közlés: A  Te-üzenetek ezzel szemben a másikra vonatkozó negatív értékítéletet közvetítenek. A beszélő szándékától függetlenül agresszíven, vádlón hangzanak, ezért óhatatlanul ellenállást váltanak ki.

Képkivágás

Láthattuk, hogyan kell egy jól érthető asszertív mondatot megfogalmaznunk. Mielőtt kifejeznénk saját szükségleteinket, igényeinket, jogainkat, tudnunk kell, hogy melyek is ezek!

Az “asszertív jogok” tulajdonképpen személyes igények, melyek tudatosítása segíthet a hatékonyabb kommunikáció elérésében. Olvasás közben gondolja végig, hogy az Ön számára melyek azok a jogok, amelyek nagyon fontosak lehetnek, és melyek azok, amiket nehezen tud elfogadni, megérteni!          

Jogom van ahhoz, hogy:

A másiknak is joga van ahhoz, hogy:

tisztelettel bánjanak velem.

tisztelettel bánjak vele.

kifejezzem saját érzéseimet és véleményemet.

kifejezze érzéseit és véleményét.

meghallgassanak, és komolyan vegyenek.

meghallgassam, és komolyan vegyem.

megállapítsam, hogy mi fontos nekem és mi nem.

megállapítsa, hogy mi fontos neki és mi nem.

nemet mondjak anélkül, hogy bűntudatot érezzek.

nemet mondjon anélkül, hogy bűntudatot érezzen.

kérjem, amire szükségem van.

kérjen, amire szüksége van.

megkapjam, amiért fizettem.

megkapja, amiért fizetett.

információt kérjek szakemberektől.

információt kérjen szakemberektől.

hibát kövessek el, és vállaljam a következményeket.

hibát kövessen el, és vállalja a következményeket.

megváltoztassam a véleményemet.

megváltoztassa a véleményét.