Kommunikáció

  • megismerkedni az orvos-beteg kommunikáció sajátosságaival,
  • hatékony kommunikációs technikák elsajátításában,
  • eredményes önérvényesítésben,
  • kritikus helyzetek professzionális kezelésében.

Aki…

  • fejleszteni szeretné a betegekkel és kollégáival folytatott kommunikációt,
  • problémát jelent számára saját érdekeinek képviselete,
  • gyakran találkozik ellenálló páciensekkel,
  • munkája során rossz híreket közöl.

Kapcsolatfelvétel a beteggel

A kezelés közös érdekek mentén folyik: célja a gyógyulás elősegítése. Kezelőként mi vagyunk könnyebb helyzetben: éppen ezért fontos, hogy kialakítsunk egy olyan, bizalomteli légkört, melyben a páciens úgy érezheti, hogy átadhatja nekünk a saját teste feletti kontrollt. Bár mindennapos „feladatról” beszélünk, mégis számos nehézséggel találkozhatunk egy- egy pácienssel a közös nyelv kialakítása során.

Krízishelyzetek kezelése

Krízisállapotban az addig bevált megküzdési módok felmondhatják a szolgálatot. Ilyen intenzív stresszreakció közepette a páciens sok esetben nem tudja, hova kapjon, mit kezdjen az újszerű helyzettel. A helyzetet felismerve pszichológiai elsősegélynyújtást alkalmazva hozzájárulhatunk az állapot konszolidációjához, megsegíthetjük a pácienst normális működéséhez való visszatérésében.

Rizikó- és rossz hír közlés

A rizikóközlés fontos velejárója a kezelési menetnek, azonban ez sok esetben kelthet nagy feszültséget a betegekben. Nincs ez máshogy a rossz hír közlésével sem: a páciens és hozzátartozói jövőképét negatívan befolyásoló információ átadása azonban nem csak a beteget, de a kezelőt is megterhelheti. Ezen helyzeteken könnyíthet, ha a tájékoztatást személyre szabottan, kellő körültekintéssel, a páciens reakcióit követve közöljük vele a hírt. Így elérhetjük, hogy a páciens szorongása csökkenjen és ténylegesen meg tudja érteni, be tudja fogadni a hallottakat.

Szuggesztív kommunikáció

A gyógyulási folyamatot nagyban megsegíthetjük a nehézségeket megértő, pozitívumokat és az elért eredményeket hangsúlyozó, személyre szabott kommunikációs stílussal. Ennek megvalósításához hívhatjuk segítségül a szuggesztiókat, melyek önkéntelenül is hatnak a velünk kommunikációba lépő páciensre. Amennyiben az együttműködés továbbra is nehézkes maradna, a kezelés megalapozásához segítségünkre lehet a motivációs interjú.

Együttműködés megsegítése

Egy ideális világban az ügyfeleink, pácienseink mindig megfogadják a tanácsainkat és nyitottak a változásra. A valóságban azonban a legtöbb ember számára a változtatás, pl. egy orvosi tanács megfogadása sem olyan egyszerű feladat. Ebben a fejezetben a bizonytalan motivációjú, nehezem megnyerhető páciensekkel kapcsolatos kommunikáció szempontjait mutatjuk be.

Az ingerküszöb befolyásolása

A panaszaira figyelmileg beszűkült, vagy éppen azokon rágódó, önmagát végletesen tehetetlennek megélő, szorongó betegek fokozott szenvedést élnek meg. Ezen járulékos tényezők kezelésével (főképp, ha az intenzív panaszokat organikus ok nem támasztja alá) betegek egy csoportja hatékonyan segíthető, így gyakran megelőzhető az állapot krónikussá válása.

Hatékony kommunikáció munkatársakkal

Ahol több ember dolgozik együtt, természetszerűek a konfliktusok. Ezek hosszabb távon, megfelelő konfliktuskezelés mellett konstruktívak, fejlesztő hatásúak lehetnek. Érdemes tehát energiát fektetni a felmerülő feszültséges átgondolásába, rendezésébe, mert az számos jótékony hatással gazdagíthatja mindennapjainkat.