Speciális helyzet
Munkahelyünkön speciális kommunikációs helyzetben vagyunk nap, mint nap, mely egyrészt a munkahely sajátosságaiból, másrészt az ott kialakuló sajátos viszonyrendszerből következik. Viselkedésünkben elengedhetetlen a kollegákkal való együttműködés, az alkalmazkodóképesség, a felelősségvállalás és figyelem, a kreatív ötletekre való nyitottság. Ezen képességek megnyilvánulását segítheti, ha kommunikációs stílusunk is mindig a helyzetnek megfelelő. Ezen a lapon ennek előnyeit és az erre irányuló módszereket szedtük össze.
“Ne haragudj, éppen rohantam az előbb. Megtennéd, hogy ismét elmondod, amit szerettél volna?”
“Nem biztos, hogy értem, amit mondani szeretnél: ezt úgy gondolod, hogy…?”
“Tudom, hogy ez a szempont fontos neked, azonban úgy vélem, jelen esetben sokkal inkább …-ra kellene koncentrálnunk.”
-
- A félreértések elkerülése végett jó, ha észleljük, mikor a másik máshogy értelmezte mondanivalónkat, vagy akár sietségünket, testbeszédünket. Igyekezzünk egyes kollégáinkhoz egyénileg is alakítani kommunikációs stílusunkat, hogy könnyebb legyen egymás megértése.
- Igaz ez fordítva is: ha úgy érezzük, a másik számunkra nem érthető módon közli mondanivalóját, érdemes jelezni, hogy nem biztos, hogy jól értettük meg és tisztázó kérdéseket feltenni neki.
- Az érzelmi igények kielégítése is sarkalatos pontja kommunikációnknak: ha a másik úgy érzi, nem vesszük figyelembe a szempontjait vagy elutasítjuk őt, konfliktushoz vezethet. Fontos tehát, ha nem is értünk egyet egy- egy állásponttal, azt ne elutasítóan, lekezelően fejezzük ki.
Merjünk segítséget kérni, ha nehezebb napunk van, de minden esetre jelezzük azt közvetlen munkatársainknak, így ők érthetik majd, mi is zajlik bennünk és nagyobb türelemmel tudnak lenni irántunk. Igaz ez fordítva is: ha látjuk, hogy valakinek nehézségei vannak, lehetőségeinkhez mérten segítsünk neki, támogassuk.
A kórházi közeg érzelmileg önmagában is megterhelő mind a kezelők, mind a páciensek számára. Ha biztonságban érezzük magunkat kollégáink körében, az nagyban megsegítheti, hogy pácienseink érzelmi igényeire is nyitottabbak legyünk, megsegíthessük gyógyulásuk folyamatát. Figyeljünk kollégáink visszajelzéseire munkánkkal kapcsolatban és ha kritikát is kapunk, próbáljuk átgondolni, min kellene változtatnunk, ne személyünk ellen irányuló támadásként kezeljük azt.
-
- Nyugodt munkakörnyezetben sokkal nagyobb figyelem fordul a páciensek nehézségeinek kezelésére, információigényük kielégítésére.
- A munkatársak visszajelzései alapján fejleszthető a páciensekkel folytatott kommunikációs stratégia.
Nem csak közvetlen kollégáinkkal, hanem feletteseinkkel való kapcsolataink is alapvető szerepet töltenek be a munkahelyi légkör alakulásában. A vezetők a megfelelő kommunikációs felület biztosításával hozzásegíthetik munkatársaikat a jobb munkakörülményekhez, a biztonságérzet és elköteleződés fejlődéséhez és hosszú távon lelki egészségük megőrzéséhez.
-
- Nyugodt, kiszámítható közegben a munkavállalók biztonságban érezhetik magukat és munkájukat egyaránt.
- Az által, hogy tudják, hogy feletteseik megközelíthetők, könnyebben kérnek segítséget esetleges nehézségek esetén.
- A munkavállalók meghallgatásával megismerhetők motivációik, készségeik és mindazon dolgok, melyek elégedetté teszik őket munkájuk során.
- Megfelelő kommunikációval a munkavállaló átélheti a megbecsültség érzését.
- A megfelelő kommunikációs csatornák csökkenthetik a kiégés veszélyét azáltal, hogy hozzásegítik a munkavállalót az ebben segítséget nyújtó lehetőségekhez (legyen szó tapasztaltabb kollegával történő szupervízióról, munkatársak közötti intervízióról vagy a vezetővel való nyílt elbeszélgetési alkalmakról).
Mindenhol megjelennek feszültségek, ahol sok ember dolgozik együtt: különösen igaz ez, ha egyes munkaterületekért többen felelnek, felelősségük megoszlik. Mindenkinek vannak ugyanakkor egyéni kompetenciái, erősségei: olyan területek az ellátásban és a közös munkában, melyeket nagyobb sikerélménnyel, szívesebben hajt végre. Ismerjük meg egyes munkatársaink erősségeit, preferenciáit és amennyire ez lehetséges, segítsük őket a kedvelt területen való kiteljesedésben.
-
- Az egyes munkavállalók, munkatársak erősségeinek megismerésével a feladatok beosztása és a csapatmunka könnyebbé válik.
- Ilyen közegben szabad utat kaphat a kreativitás, a fejlesztések kapcsán azon munkavállalók ötletei is szóba tudnak jönni, akik mindennapjaikban tapasztalják az esetleges fejlesztendő területek hiányosságait, specifikumait.
Konfliktuskezelés
A munkahelyi viszonylatok könnyen nyújtanak terepet nézeteltéréseknek, melyek megfelelő kezelése alapvető fontosságú mind egyéni, mind szervezeti szinteken. Mivel aktív óráink nagy részét kollégáink, ügyfeleink és betegeink társaságában töltjük, a velük folytatott kommunikáció jóllétünk egyik fontos kulcsa. Sokszor találkozhatunk személyi összetűzésnek tűnő, azonban valójában a kommunikációs nehézségekből eredő problémákkal, melyek orvosolhatók, kiküszöbölhetők.
Asszertivitás
Az, hogy kommunikációnk során milyen mértékben vagyunk képesek képviselni saját érdekeinket, egy fejleszthető készség. Az asszertivitás képessége magában foglalja, hogy úgy juttatjuk érvényre szükségleteinket, hogy közben a másik személyre is odafigyelünk: nem önösséget, agressziót értünk alatta, hanem az önkifejezés egy speciális, nagyon tudatos formáját.