Az állandó boldogság illuziója
A nyugati társadalmakban végig söprő boldogságőrület a boldog és sikeres életet mintegy elvárásként támasztja elénk. „Légy pozitív!” „Meg tudod csinálni!” „Egyedül csak rajtad múlik!” Ugyan ezeknek a pozitív üzeneteknek megannyi serkentő hatása lehet, hiú ábrándokat kelt az olvasóban. Figyelmen kívül hagyják ugyanis a valóság ambivalens természetét, vagyis azt, hogy a mindennapi feszültségek, fájdalmak, életünk természetes része.
A boldog élet kergetése közben könnyedén rátanulunk, hogyan kerüljük, nyomjuk el, vagy kontrolláljuk a negatív érzéseinket, gondolatainkat. Elménk ezért hajlamos a csapongásra: hol a múlton rágódunk, hol a jövőn aggódunk, vagy éppen arról ábrándozunk, mindezt azért, hogy kétségbeesetten csökkentsük a vágyott ideális élet, és a jelen állapot közötti szakadékot. Kutatások szerint ébren töltött időnk 47 százalékában nem arra figyelünk, amit teszünk. A pozitív érzelmek maximalizálása és a negatív érzelmek minimalizálására való törekvés közben viszont nemcsak, hogy elvesztjük a valósággal a kapcsolatot, de az elnyomni próbált negatív gondolatok folyvást eszünkbe jutnak és elménket a rágódás kelepcéjébe zárják.
A tudatos jelenlét, vagyis a mindfulness a figyelem irányításának az a módja, amikor a figyelmünket a múlt, a jövő és a fantáziavilágunk helyett a jelen pillanatra irányítjuk, és ezt megpróbáljuk annyira nyitottan, ítélkezésmentesen és reakciómentesen tenni, amennyire csak tudjuk. Úgy látjuk, érzékeljük a dolgokat, ahogy azok a jelen pillanatban vannak, elfogadóan, ítélkezés nélkül. Az éber figyelem gyakorlatilag nem más, mint életünk pillanatainak mélyebb és tudatosabb megélése annak érdekében, hogy kilépjünk a múlton való rágódás és a jövő miatti aggódás ördögi köréből.
Ha szeretné elsajátítani a tudatos meditációt, első lépésként érdemes a légzésfigyeléssel kezdenie. A légzésfigyelést bárhol és bármikor alkalmazhatja, akár munka közben is, vagy a buszon ülve, senki nem fogja meglátni, hogy mit is csinál. De ha formálisan akarja gyakorolni, azt is megteheti, hogy keres magának egy nyugodt helyet, leül, és kényelmesen elhelyezkedik. Érdemes néhány perc gyakorlással kezdeni, majd később fokozatosan növelheti a gyakorlat hosszát. Ne feledje: a figyelem minősége fontosabb, mint az, hogy mennyi ideig végzi. A légzésfigyelés segítsgére lehet abban, hogy megtanulja kikapcsolni gondolatait, és önmagára szánjon egy kis időt.
|
A gyakorlat lényege, hogy végig pásztázzuk figyelmünkkel a testünket, és megérezzük, hogy melyik testrészben milyen érzések vannak jelen anélkül, hogy azokat – jónak vagy rossznak – minősítenénk és megpróbálnánk azokat megváltoztatni. Ellentmondásnak tűnhet, hiszen a belső feszültségről sokszor igyekszünk inkább elterelni a figyelmünket, hogy csökkentsük azt. A legtöbb ember éppen ezért jobban tisztában van az időjárás alakulásával, a bankszámla egyenlegével vagy a napi hírekkel, mint azzal, hogy a saját teste hogyan reagál a feszült helyzetkere. A test különbözőképpen jelzi, ha feszültségben van. Lehetséges, hogy valakinek bizonyos izmok befeszülése, gyomorgörcs, vagy egy kis mellkasi szorító érzés mutatja, hogy valamilyen külső vagy belső stressz éri a testét, míg másoknak fej, vagy nyaki, háti fájdalmak formájában jelentkezik a belső tenzió. Aki hozzá van szokva, hogy figyelmét a belső feszültségekről elterelje, az sokszor már csak azt veszi észre, hogy ingerültebb, türelmetlenebb. A figyelmen kívül hagyott krónikus testi feszültség csökkenti az energiaszintet, állandósítja az izomfeszülést, és testi tüneteket.
A testünk állapotának tudatosítása során fontos lépés a külső és belső ingerek elkülönítése. Külső inger minden, amit az öt érzékszervünkkel érzékelni tudunk: amit hallunk, amit látunk, amit szagolunk, ízlelünk és amit a bőrünkön érzékelünk. A belső ingerek pedig mindazok, amit a szerveztünk produkál: a nyugalom, a könnyedség érzete a gyomorban, vagy éppen a fájdalom, feszültség, vagy bizsergés. Mivel a mindennapi feszültségeink csökkentése érdekében ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy a külső ingerekre figyeljünk, ezért a testünkből eredő belső ingerek nagyrésze nem válik tudatossá. Az alábbi gyakorlat abban fogja Önt segíteni, hogy elkezdjen megismerkedni belső testi érzetével, hogy képes legyen különválasztani a külső ingereket (pl. ruhájának érintését) a belső ingerektől (pl. felismerni, ha valamelyik izma befeszül).
|
A rutinszerű cselekvések tudatos megélése ráébreszt bennünket, hogy milyen egyszerű a meditáció. Nem kell hozzá semmi más, csak a figyelmünk tudatos átirányítása gondolatainkról a jelen pillanat megtapasztalására.
A tudatos étkezés
A mindennapi hajsza során általában még leülni sincs nagyon időnk, az ebédet is gyorsan bekapkodjuk, hogy minél előbb indulhassunk dolgunkra. Holott a gyomrunknak körül-belül 20 percre van szüksége ahhoz, hogy értesítse az agyat, ha megtelt. Ha túl gyorsan eszünk, a „megtelt” jelzés már csak akkor érkezik meg, amikor már túl sokat ettünk. Ráadásul a gyors evés közben nem érezzük igazán az ízeket, de ha még egyéb tevékenységet is végzünk evés közben – beszélgetés, telefonozás – akkor végkép távol kerülünk az étel megtapasztalásától. A tudatos evés azt jelenti, hogy szánunk elegendő időt az étkezésre, hogy lehetőségünk legyen figyelmünkkel az ételt teljes egészében megtapasztalni. Ez egy olyan egyszerű meditáció, ami nem csak abban segít minket, hogy megéljük a jelen pillanatot, de azt is megtapasztalhatjuk, hogy valójában mennyi ételre van szükségünk, ezzel megakadályozhatjuk a túlevést.
Tegyünk fel magunknak a kérdéseket:
|
Tudatos zuhanyzás
Sok idő megy el azzal, hogy a múlttal vagy a jövővel foglalkozunk, és nem szentelünk elegendő figyelmet a jelenre. Ez testünket állandó riadókészültségben tartja. Különösen alkalmas hely erre a rágódásra az esti zuhanyzás, amikor a mindennapi feszültségkeltő helyzeteken emésztjük magunkat tovább, vagy éppen a reggeli frissítő zuhany, amikor már az aznapi feladatainkon szorongunk. Az alábbi gyakorlat segítségére lehet abban, hogy az esti zuhanyzás közben letegye az aznapi terheket, vagy a reggeli frissítő zuhany közben feltöltődjön a naphoz szükséges energiával.
|
Tudatos gyaloglás
|